Michiel Gerbranda 19 januari 2016 door Michiel Gerbranda

Na 7 jaar boven water. Kan dat?

Ja, dat kan. Althans, voor ons voelt het op dit moment een beetje zo. Alsof we vandaag voor het eerst écht het daglicht zien. En dat is best een beetje gek, want inmiddels bestaat OOGT alweer zeven jaar.

Zeven jaar, en toch voelt het nu – een paar uur voor de livegang van onze nieuwe website – een beetje als een soort geboortedag. Alsof we nu eindelijk echt klaar zijn voor de grote buitenwereld. Dat is raar, maar ook prachtig. Het voelt aan de ene kant heerlijk, omdat de flinke berg met nieuwe kansen die voor ons ligt oneindige energie geeft. Maar aan de andere kant voelt het een beetje dubbel. Want zoals de mensen die ons kennen wel weten, hebben we in al die jaren die achter ons liggen absoluut niet stilgezeten. We hebben zelfs keihard gewerkt. Elke dag, de hele dag, en vaak met net zoveel plezier ook nog ’s avonds en ’s nachts. En als je dat maar lang genoeg volhoudt, dan ben je – zonder dat je het bewust door hebt – ‘ineens’ zeven jaar verder.

… zonder eigenlijk echt zichtbaar te zijn.

Vanaf dag één hebben wij geboft met mooie klanten; merken die ons voortdurend boeiende en uitdagende opdrachten hebben toevertrouwd. Vanaf ons prille begin in januari 2009 hebben we ons in elke kans die voorbij kwam met ziel en zaligheid vastgebeten, en eigenlijk nooit meer opgekeken.

Tot aan vorig jaar. Toen we elkaar – half bedolven onder een stapel volgekraste flipovervellen, krabbels en schetsen – eens serieus aankeken en dachten: wat gaan we toch lekker. En ons tegelijk hardop afvroegen: waarom eigenlijk? Hoezo hebben we het geluk dat we hier al meer dan zes jaar onze dagen mee kunnen vullen?

Groeien in de luwte

Deze vragen kwamen voort uit de wetenschap dat we – op een plukje trouwe klanten na – altijd compleet onzichtbaar zijn gebleven voor de buitenwereld. We adverteren niet, hebben geen accountmanagers, sponsoren niets, bellen niemand, acquireren niet en verschijnen nooit op netwerkborrels of dergelijke ongein. En misschien nog wel het aller-raarste van alles: we hebben niet eerder een echt portfolio gehad. In de afgelopen zeven jaar hebben we nooit een plek voor ons zelf gecreëerd waar we ons werk konden laten zien. Op een kort piekje na, twee jaar geleden. Toen we onze tijdelijke website online zetten waarop we voor de ‘time-being’ drie recente cases plaatsten, in afwachting van de volledige nieuwe site. Eentje die nooit zou komen. Omdat we steeds weer werden afgeleid door prachtige projecten.

‘Groeien in de luwte’; dat is eigenlijk in het kort een beetje ons verhaal geweest. Een verhaal waar we oneindig trots op zijn, maar waarvan we vandaag ook bewust een beetje afscheid nemen. Omdat het tijd is voor een volgende stap. Omdat het na zeven jaar niet stoer of schattig meer is om altijd te blijven zeggen dat ‘de kraan van de loodgieter thuis lekt’. En te beloven dat onze nieuwe website er nu toch écht aan zit te komen. Het is tijd. Omdat we zelf vinden dat de dingen die we maken te mooi zijn om niet met de buitenwereld te delen. Maar ook omdat we naast deze fantastische projecten zijdelings hard werken aan veel andere mooie dingen.

Na drie jaar studeren, onderzoeken, experimenteren en bijschaven hebben we onze visie weten te vangen in een verhaal dat we ‘Cut the Shortcut’ noemen.

Cut the Shortcut

Met stip de belangrijkste om hierbij te noemen is onze visie ‘Cut the Shortcut’. Het is misschien wel de voornaamste reden waarom we al die jaren hebben gewacht met het laten zien wat OOGT eigenlijk echt graag voor bureau wil zijn. Omdat we altijd hebben geweten dat we meer moeten zijn dan alleen een fris merkontwerpbureau dat haar klanten helpt met creatieve strategieën en prachtige ontwerpen. Omdat we weten dat we meer in onze mars hebben. En ook zeker omdat we er alles aan willen doen om te voorkomen dat we ‘zomaar’ groeien. Want de afgelopen jaren hebben we gezien dat wanneer je ‘zomaar’ groeit, je op termijn onmogelijk ontkomt aan de val waar veel (ogenschijnlijk ontastbare) bureaus de afgelopen jaren in zijn gestapt. Het verhaal dat ons hiervoor moet gaan behoeden – waardoor we over 50 jaar nog steeds relevant zijn – moesten we voor onszelf eerst loepzuiver krijgen. En dat is gelukt.

Na drie jaar studeren, onderzoeken, experimenteren en bijschaven hebben we onze visie weten te vangen in een verhaal dat we ‘Cut the Shortcut’ noemen. Een eigenzinnig beeld op de wereld dat is voortgekomen uit al onze ervaringen van de afgelopen 7 jaar. Over wat wij allemaal van dichtbij en veraf hebben gezien op de paden die individuen en organisaties afleggen in de ambitie om hun maximale potentie te kunnen benutten. Over wat er in de praktijk nooit blijkt te werken, en wat vooral wél werkt.

Al deze belevenissen hebben ons een visie op vooruitgang opgeleverd die in ieder geval anders is. Anders dan de wijze waarop we momenteel in onze maatschappij gewend zijn om te kijken naar groei en succes, en alles wat daarmee te maken heeft. Vandaar ook dat we dachten dat de inzichten die tot deze overtuiging hebben geleid misschien ook wel eens interessant zouden kunnen zijn voor anderen. Voor mensen en bedrijven die op zoek zijn naar het realiseren van hun maximale impact, maar die ook in de praktijk merken dat de standaard groeistrategie waarmee we zijn opgegroeid in onze ‘snelle wereld’ ons nooit die mate van succes brengt waar we vooraf wel over dromen.

Voor iedereen die hier meer over wil weten, bijvoorbeeld over waarom dat zo is en hoe we deze modus kunnen doorbreken, zullen we op deze blog de komende tijd steeds losse delen van dit verhaal publiceren. Nadenkvoer dus. Ter inspiratie en motivatie; zodat we de ambitieuze brandstof een beetje op peil houden, voordat er straks wéér zeven jaar voorbij zijn :-)

Maar dat is niet alles. We zullen hier ook artikelen plaatsen waarin we terug- en vooruitblikken op onze actuele projecten. En waarin we jullie meenemen met de creatieve uitdagingen die wij tegenkomen op ons pad naar het realiseren van onze droom: het helpen van mensen en merken bij het onschadelijk maken van hun onbenut potentieel.

We hopen daarom dat je zo af en toe eens met ons meekijkt. Door onze website in de gaten te houden en onze artikelen te lezen. Dat kan overigens heel gemakkelijk, een soort van automatisch; door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan een aantal keer per jaar vanzelf een mooi vormgegeven nieuwsbrief in je mailbox met onze laatste projecten, ideeën, illustraties, inzichten en verhalen.

Al met al geloven we dat we er klaar voor zijn. Voor vandaag. De dag dat we met de lancering van onze kersverse website een eerste belangrijke stap zetten naar onze sterk verbeterde zichtbaarheid. De eerste van velen dit jaar. En we hopen dat je het – net als wij – een goeie vindt. Mocht je toch vragen hebben, verbeterpunten zien of ideeën krijgen over hoe het beter kan? Schroom dan niet om je opmerkingen hieronder met ons te delen!

En natuurlijk kun je ons tussendoor ook altijd nog volgen via Facebook, Twitter of Instagram. Just so you know!